Tuesday, August 28, 2007

Det var svårare än jag trodde att skrvia om Bitterfittan, känslorna och tankarna som väcktes när jag läste boken är en bit borta nu, det hade varit bra om jag hade skrivit direkt, men då hade jag inte möjlighet. Det återstår att se om jag skriver en text de närmaste dagarna, eller om jag lägger det åt sidan. Boken är tillbaka lämnad till biblioteket.

Om skönhet ligger på min byrå bredvid soffan och ser ensam ut, jag har inte läst i den på flera dagar och känner ingen lockelse att göra det heller. Frågan är nu om jag ska ta och sätta mig och läsa ändå när jag skrivit klart det här, ge boken ytterligare en chans. Eftersom det är en inbunden bok så tycker jag inte att den är särskillt smidig att ha med på resor.

När jag skulle åka till min syster häromdagen så tog jag därför en pocketbok i högen för det tar ca 45 minuter att åka och det är ju perfekt att läsa då. Det blev Sopa lagom! Bättre balans i curlingfamiljen av Maria Carling och Elisabeth Cleve. En bok som jag hittade i mammas bokhylla när jag var där sist och som jag blev lite nyfiken av. Den handlar alltås om Curlingföräldrar, vilket vid det här laget nog är ett begrepp som inte behöver förklaras ytterligare, och efter att ha läst ca 50 sior så tyckte jag inte att där stod någonting nytt och revolutionerande. Jag irriterade mig på alla ord om att vi måste gå igenom vissa speciella faser, det kändes för Piaget och jag tror att det finns fler möjligheter. Grundidén verkar vara att barn ska få upptäcka sin omvärld och omvärldens ibland hårda kanter, att föräldrarna inte ska skydda barnet allt för mycket och det låter vettigt. Allt skyddande kan göra att barnen blir deprimerade och inte vet vad de ska göra när de råkar ut för jobbiga saker i tonåren. Det andra är att barnen är bortskämda och det är inte bra, ungefär fråga inte vad barnet vill ha alltid utan hjälp det att förstå vad det behöver också. Och långtråkighet kan vara bra för att hitta fantasin. Ingenting nytt för mig och just nu har jag ingen lust att läsa ut den boken heller.

När jag lämnade tillbaka ett antal böcker på biblioteket så hade jag även en bok att hämta ut; Fettpaniken av Marie Carlsson, jag tyckte att det var ett intressant ämne. Jag har många gånger funderat kring hur farligt fetma egentligen är och om det egentligen går att få reda på det. Det går inte att kontrollera att det är fetman som är orsaken till diverse andra problem. En teori jag har är att stress kan leda dels till fetma och dels till de komplikationer som förknippas med fetma, men att de problemen även kan drabba de som inte blir feta, men som är stressade. Eller i vilket fall att det till viss del är så. Det ska bli intressant att läsa boken.

No comments: