Thursday, August 9, 2007

Härom veckan fick jag ett adlibris-ryck och köpte tre böcker på raken, En liten chock av Johanna Lindbäck, hon som tittade in av Karin Wahlberg och Tunnare än blod av Åsa Nilsonne. En liten chock var en ungdomsroman som jag fastnade i och läste en hel natt, jag släckte lampan 06.55 och kände mig glad för att jag äntligen kommit in i detta att läsa igen, det var underbart. Att släcka lampan när det är ljust ute och fåglarna har börjat komma igång är något jag gillar, det bör väl inte hända allt för ofta om dagarna ska fungera, men ibland är det underbart.

Hon som tittade in började jag läsa för några dagar sedan, det har mest blivit att jag läst på olika spårvagnsresor, till och från Gårdsten, till och från Saltholmen och så idag satt jag på Java och läste medan jag väntade på en vän. I början kände jag mig inte så fäst vid den, men nu har jag börjat gilla den och längtar lite tills jag ska gå och lägga mig för då tänkte jag läsa lite innan jag släcker lampan.

Tunnare än blod kom med posten idag och ligger nu på min tv, som står på golvet mitt i vardagsrummet, och den ska jag inte börja med förren jag läst klart de andra böckerna.

Jag håller även på och läser Harry Potter and the Prisonner of Azkaban av J.K. Rowling eftersom jag har lust att läsa den sista boken, men inte vill börja med den utan då ska jag alltså läsa "ikapp" mig, då jag redan sett filmen så har jag lite svårt att ge mig tid att läsa boken så den ligger i hallen och väntar på att jag ska få lust.

Sen har jag en bok som jag vill få inspiration och ork att läsa och det är Parecon - livet efter kapitalismen [Deltagarekonomi] av Michael Albert. Jag blev så frustrerad när jag diskuterade ekonomi med en vän att jag fick lust att läsa någon bok som är skriven av en författare som vill tänka bortom kapitalismen. När jag läste ekonomisk historia så saknade jag det, vi fick mest läsa om "vägen till kapitalismen så som den ser ut idag" och jag vill gärna hitta andra möjliga ekonomier som fungerar, så den boken ska läsas innan den lämnas tillbaka till biblioteket iaf. Tror jag lägger den i badrummet så kanske jag börjar titta i den i alla fall, hoppas att den är skriven med ett bra språk.

No comments: