Tuesday, August 21, 2007



Jag läste ut hon som tittade in och det var en bok som var svår att lägga ifrån sig, så för det får den väl sägas ha fyllt en funktion, men jag blev lite besviken. Där fanns trådar som försvann i intet, personer som jag ville följa som helt plötsligt inte längre fanns med. Jag tror att spänningen i boken hade förstärkts om fler saker hade varit dolda även för läsaren och inte enbart för de utredande poliserna. Upplösningen kändes även något orealistisk. En bok att fastna i, men inte någon höjdare.

Inom genren spänningsromaner/deckare så tyckte jag att Åsa Nilsonnes Tunnare än blod var av högre klass. Här var det inte tydligt vem som var den skyldiga och det fanns många trådar som flätades samman på ett snyggt sätt. Någon gång funderade jag på om det var så realistiskt att så många kände varandra och dök upp på olika ställen i en stad som Stockholm, men det händer ju. Intressanta referenser till deckargenren i stort och jag ska leta reda på resten av böckerna med Monika Pedersen i huvudrollen. Jag ser fram emot spännande läsning.

Jag har varit på en resa till Skåne över helgen och förutom tunnare än blod, som jag läste medan jag åt frukost, medan min vän, hans syster och hennes flickvän diskuterade world of warcraft, så hade jag med mig Bitterfittan av Maria Sveland. Den läste jag innan, på bussresan ner till Helsingborg. Jag njöt av att ha en bit kvar av resan när boken var slut, att jag bara kunde sitta och titta ut över åkrarna. Landa i boken. Jag har svårt att göra en bedömning i bra/dålig. Boken fick mig att tänka och det är jag glad för. Det kommer en längre text om Bitterfittan inom de närmaste dagarna.

Jag hade även med mig Kajsa Ingemarssons På det fjärde ska det ske, men efter bara ett par sidor så la jag den åt sidan, den kändes helt enkelt för dålig. Ingenting för mig.

Så jag var boklös innan resan var över, ingenting att läsa på hemresan. Jag lånade då, liksom förra gången, en bok av min väns mamma, Om skönhet av Zadie Smith. Efter att ha läst detta så blev jag intresserad. Jag har nu läst ca 50 sidor, det blev inte så mycket läst på hemvägen, jag hade både huvudvärk och mådde lite illa, så har jag inte riktigt fastnat än. Känner ingen dragning till boken, men jag ska läsa vidare och hoppas på att det ändrar sig.


No comments: